onsdag 30 juli 2014

Glaskogen, platser vi tycker är värda att besöka, Kalleboda och Hasselträdsängen där.

Jag kommer i håg att jag som barn sprang över dessa ängar och samlade nötter som en galen ekorre. Nu i vuxenålder var ängarna betydligt mindre och inte alls lika vidsträckta som i mitt minne. Men det finns platser som ser ut så här:
Bara det gör det värt resan dit. Mitt på en äng står det ett knippe Hasselträd och har man tur hittar man fjolårets nötter och är nöjd med det.



Man kan även hitta en trevlig plats att fika på. Några personer jag känner rekommenderar stark att man intar godis vid just detta rastställe. Det tyckte även ca 200 klägg / fläckflugor var en finfin ide.
Jag tycker landskapet ser ut som en skotsk hed. Det finns växter här som är ovanliga. Glaskogen var ursprungligen en finnbygd där speciell slåttermetod gynnade vissa växtarter. Vid dessa ängar hålls slåttertraditionen vid liv för att behålla den gamla växtligheten. Tyvärr är botanik inte heller en av mina specialiter, så ta med en fältflora om du är intresserad av blomster.
Och njut, en solig dag, gärna i sällskap med en fem och treåring som helst äter godis vid en bänk.

1 kommentar:

  1. Tackar för den promenaden. Härliga sommarbilder nu när vintern regnar och ruskar där ute till och från .

    SvaraRadera