söndag 13 oktober 2013

Älgjakt.

Vi tog oss en tur till Byskogen för att plocka svamp. Och skjuta älg. Julian fällde 10 stycken, misstänker att det överstiger kvoten för JVO Södra by. Men det får de ta. Väldigt roligt är det att jag argt förmanat mina söner hela sommaren att de inte får leka skjutlekar men helt plötsligt har de fått träbössor. Av sin pappa. Skönt att vi har samma syn på barnuppfostran.
För det går väl an när de leker älgjakt. Men grabben nedan, han leker inte älgjakt. Han jagar smurfar. Och han skjuter dem i munnen. Det är på intet sätt förvånande att just detta barn gör det. På intet sätt. Det han lär sig av sina föräldrar är möjligtvis att göra precis tvärtom som de säger. Resten av sin visdom får han från skräniga disneyfilmer.
Förra gången vi var i skogen ville han att jag skulle hamna i fängelse. ( jag hade förfärligt nog nekat godis innan maten) Han skulle ha en ny mamma. Från Frankrike. 
Tyckte att barnets pappa såg otroligt belåten ut med det förslaget. En liten chic fransyska skulle tydligen falla flera av pojkarna i smaken.
Jag kontrade då med att jag skulle skaffa två nya barn i fängelset och då var leken inte alls lika rolig längre. Fransyskan var inte längre aktuell. I alla fall inte för Harry, övriga inblandade hoppas kanske fortfarande på att vid hustruns fängelsevolta så dyker det automatiskt upp någon pariserskönhet vid köksbordet på 20.

1 kommentar:

  1. En fransyska är inte god nog åt dina gubbar, endast det bästa är gott nog och det är med all säkerhet DU, oavsett Kirres flin. Vad skulle han med en fransyska, han kan väl inte ens prata franska eller? ;-)

    SvaraRadera